چه لباسی مناسب دوچرخه‌سواری است؟

چه لباسی مناسب دوچرخه‌سواری است؟

چه لباسی مناسب دوچرخه‌سواری است؟

لباس مناسب و تجهیزاتی نظیر کلاه ایمنی، دستکش و عینک در تمامی رشته‌های دوچرخه‌سواری از اهمیت بالایی برخوردار است. لباس مناسب می‌تواند راحتی شما را در زمان دوچرخه‌سواری ارتقاء دهد و تجهیزاتی نظیر کلاه، عینک، دستکش و حتی شورت پد دار مخصوص دوچرخه‌سواری برای جلوگیری از آسیب الزامی می‌باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا سبک‌های متداول لباس دوچرخه‌سواری و تفاوت آنها بررسی کنیم و با توجه به این موضوع با درک صحیح از تفاوت‌ها، لباس مناسب رشته دوچرخه‌سواری خود را تهیه نمایید.

لباس مناسب دوچرخه‌سواری رابطه مستقیم با سبک و رشته دوچرخه‌سواری شما دارد.  اما قبل از معرفی انواع لباس‌ها باید آگاه باشید که در هر سبکی که از دوچرخه استفاده می‌نمایید، چه برای تردد در شهر و چه برای ورزش و ماجراجویی، باید حداقل‌ها را رعایت کنید. این حداقل‌ها به ترتیب کلاه، عینک، دستکش و شورت یا شلوار مخصوص دوچرخه‌سواری هستند. لازم است که به هر شکلی که سوار دوچرخه می‌شوید از آنها استفاده نمایید. این موارد برای جلوگیری از آسیب‌ها نقش بسیار مهمی دارند. تا جایی که عدم استفاده از کلاه در بسیاری از کشورها و همچنین ایران غیر قانونی است.


کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری

می‌توان با اطمینان گفت مهمترین بخش از پوشاک و تجهیزات دوچرخه‌سواری کلاه است. کلاه دوچرخه‌سواری با توجه به سبک و رشته‌های دوچرخه‌سواری و سایز سر افراد در مدل‌های متنوع تولید می‌شوند. کلاه دوچرخه‌سواری یک لازمه اصلی است. در اکثر کشورها استفاده از آن یک قانون و الزام است و یا در برخی از کشورها در بعضی مسیرها استفاده از آن آزاد و در برخی مسیرها یک الزام و قانون است. در ایران نیز در دستورالعملی که تدوین شده است، استفاده از کلاه دوچرخه در زمان دوچرخه‌سواری یک قانون و الزام است.

بنابراین کلاه دوچرخه‌سواری اولین مورد از پوشاک و تجهیزات ضروری دوچرخه‌سواری است. در انتخاب کلاه باید به دو مورد توجه داشته باشید. کلاه باید مناسب سبک دوچرخه‌سواری شما باشد و مورد مهم سایز آن است که بایستی مناسب سرتان باشد. درصورتی که کلاه سایز مناسب سر نباشد نمی‌تواند از ضربه‌ها به درستی جلوگیری کند و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.


دستکش دوچرخه‌سواری

استفاده از دستکش دوچرخه‌سواری در تمامی سبک‌ها مهم است. باید توجه داشته باشید که زمین خوردن یک بخش طبیعی از دوچرخه‌سواری است. در اکثر مواقع زمین خوردن اگر تصادف و زمین خورد بسیار شدید نباشد و بدن هوشیار باشد عکس‌العمل طبیعی بدن این است که برای جلوگیری از آسیب به بخش‌های حیاطی بدن، دست‌ها را در مقابله با کاهش ضربه در مقابل جسم که سرعت دارد قرار می‌دهد. بنابراین چه شما بخواهید و چه نخواهید بدن در یک عملکرد هوشمندانه در زمان زمین خوردن دست‌ها را مقابل شما قرار می‌دهد. و داشتن دستکش تا حد بسیار زیادی از آسیب جدی به کف دست جلوگیری می‌کند. تصور کنید با سرعت بیست کیلومتر در حال دوچرخه‌سواری هستید و به هر دلیلی چرخ شما واژگون می‌شود. اگر دستکش نداشته باشید با سرعت بیست کیلومتر کف دست‌های شما به زمین برخورد می‌کند. و با عکس‌العمل طبیعی، بدن تلاش می‌کند با کف دست سرعت و سُر خوردن خود را کاهش دهد. که در این صورت اگر دستکش نداشته باشید تمام کف دست شما از بین خواهد رفت. این در صورتی است که اگر دستکش داشته باشید تا حد زیادی از این آسیب جلوگیری می‌شود.

البته زمین خوردن نیاز به آموزش دارد. زمین خوردن اتفاقی جدا نشدنی از دوچرخه‌سواری و رشته‌های مشابه است. بنابراین باید نحوه صحیح زمین خوردن را برای جلوگیری از آسیب بیشتر آموزش دید. دستکش‌های دوچرخه‌سواری با توجه رشته و سبک دوچرخه‌سواری و آب و هوای سرد و گرم مدل‌های متفاوتی دارند. مدل‌های معمول نیم انگشتی هستند و تمام انگشت را پوشش نمی‌دهند. مدل‌های زمستانه تمام انگشت هستند. و برای رشته‌های کوهستانی بخصوص اندرو و دانهیل از مدل‌های تمام انگشت استفاده می‌شود. دستکش دوچرخه‌سواری در جلوگیری از سُر خوردن دست روی فرمان مهم است. همچنین با روی دستکش می‌توانید عرق پیشانی خود را پاک کنید.


عینک دوچرخه‌سواری

مهمترین عملکرد عینک دوچرخه‌سواری جلوگیری از خشک شدن چشم بر اثر وزش باد در دوچرخه‌سواری و همچنین جلوگیری از ورود ذرات ریز و درشت گرد غبار به چشم است. همچنین عینک مناسب UV400، از ورود اشعه‌های مضر خورشید به چشم جلوگیری می‌کند. بنابراین عینک دوچرخه‌سواری یکی از تجهیزات بسیار مهم در هر سبکی از این رشته ورزشی است.

عینک‌های ورزشی می‌توانند برای دوچرخه‌سواری مناسب باشند اما عینک‌های دوچرخه‌سواری با توجه به رشته‌ها و سبک‌ها خصوصیات ویژه خود را دارند. بهتر است است از عینک‌های تخصصی و قطعا اورجینال استفاده نمایید.


کفش دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری، کفش‌های مخصوصی دارد. در کف کفش‌های دوچرخه‌سواری یک پُل فلزی یا پلاستیک فشرده نصب می‌شود و کفش بوسیله پُل در داخل رکاب دوچرخه که با نام پنجه رکاب یا پنچه لوک شناخته می‌شود قرار گرفته و قفل می‌گردد. این کار برای بالا بردن بهره‌وری توان دوچرخه‌سوار است. بجای آنکه دوچرخه‌سواری فقط رکاب را سمت پایین فشار دهد، رکاب را بصورت 360 درجه می‌تواند بچرخاند. یعنی استفاده کامل و صحیح از عظلات پا، و نتیجه کار با کفش و پنجه مخصوص دوچرخه‌سواری در مقابل کفش و رکاب معمولی قابل مقایسه نیست.


کفش و پنجه دوچرخه‌سواری برای تمامی سبک‌ها، بصورت جدا طراحی و تولید می‌شود. بعضی از مدل‌ها راحت و بعضی بسیار خشک و بعضی دارای عاج هستند. در رشته‌های سرعتی کفش‌ها سبک و با کف کاملا خشک تولید می‌شوند. و در رشته‌های استقامتی کفش راحتی بیشتری دارد. و در رشته‌های اسپرت و شهری بسیار راحت‌تر هستند.

در رشته‌های جاده، کراس کانتری و اکثر رشته‌ها استفاده از کفش و پنجه و یا همان کفش و پنجه لوک یک اجبار است. اما برای دوچرخه‌سواری در شهر یک انتخاب شخصی است. چرا که استفاده از کفش و پنجه لوک نیاز به مهارت دارد و در صورت نداشتن مهارت باعث زمین خورد به ویژه در زمان توقف‌ها می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دوچرخه‌سواران شهری، توریستی و تفریحی ترجیح می‌دهند از کفش‌های ساده ورزشی برای دوچرخه‌سواری استفاده کنند.

همچنین مدل‌هایی از کفش‌های دوچرخه‌سواری برای رشته‌های نمایشی و یا دانهیل وجود دارند که به پنجه رکاب قفل نمی‌شوند و تنها سطح کف کفش کمی پهن‌تر است و روی رکاب میخ‌هایی وجود دارد که باعث جلوگیری از سرخوردن پا و استحکاک بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که اگر از کفش‌های ساده و ورزشی برای دوچرخه استفاده می‌کنید بهتر است که کف کفش خشک باشد که از اتلاف انرژی جلوگیری کند.


شورت و شلوار پد دار دوچرخه‌سواری

شورت و شلوار مخصوص دوچرخه‌سواری یکی از موارد مهم دیگر است که به جای لباس زیر باید استفاده شود. این شورت‌ها در بین پاها و نشیمنگاه یک پد مخصوص دارند که علاوه بر ایجاد راحتی، آنتی باکتریال نیز هستند و لبه‌های دوخته شده‌ای مانند شورت‌های معمول را ندارند و از عرق‌سوزی پا جلوگیری می‌کنند. در تمامی سبک‌ها و رشته‌های دوچرخه‌سواری از این شورت‌ها استفاد می‌شود. برای دوچرخه‌سواری شهری و یا تفریحی که از شلوارک و یا شلوار عادی استفاده می‌شود می‌توان از نوع شورت‌های دوچرخه‌سواری استفاده کرد که شبیه به شورت عادی هستند اما در آنها پد تعبیه شده است و برای پوشیدن در زیر شلوار و شلوارک است.

باید توجه داشت که شورت‌های دوچرخه‌سواری جایگزین شورت‌های عادی هستند و در زمان استفاده از آن نباید شورت عادی را استفاده کرد. همچنین تفاوت‌هایی در پد مدل‌های مردانه و زنانه وجود دارد که باید در زمان خرید به آن توجه داشت. در مدل‌های زنانه در بخش جلویی پد بسیار کوچک است و در مدل‌های مردانه پد بزرگتر است.

شورت‌های دوچرخه‌سواری دارای مدل‌های متفاوتی هستند. بعضی از مدل‌ها دوبند هستند که معمولا توسط دوچرخه‌سواران حرفه‌ای جاده یا کراس کانتری استفاده می‌شود و بعضی از مدل‌ها بدون دوبند و ساده هستند. و با توجه به دما و فصل سال بعضی بلند تا زیر زانو و بعضی تمام پا را می‌پوشانند. و بعضی از مدل‌ها برای پوشیدن در زیر شلوار عادی روزانه هستند.


پیراهن دوچرخه‌سواری

پیراهن دوچرخه‌سواری یک تفاوت ویژه و اختصاصی با لباس‌های ورزشی دیگری که می‌شناسید دارد. پیراهن دوچرخه‌سواری در پشت چند جیب برای حمل تغذیه دارد که به وسیله آن می‌توانید خوراکی و حتی ابزار سبک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. همچنین با توجه به نوع لباس و فصل سال، لباس منفذهای مناسبی برای خشک نگهداشتن بدن دارد. پیراهن‌های دوچرخه‌سواری با توجه به فصل و دما دارای جنس و آستین کوتاه و بلند هستند. بصورت کلی تنوع زیادی در لباس‌های دوچرخه‌سواری وجود دارد.


نتیجه‌گیری

در این مطلب کوتاه سعی کردیم نگاه اجمالی برای درک پوشش‌های مناسب دوچرخه‌سواری داشته باشم. پوشش‌های دیگری نیز برای دوچرخه‌سواری نظیر اسکارف (دستمال گردن ورزشی)، ساق دست و پا بهاره و زمستانه، کلاه نقاب‌دار، لباس‌های بیس لایر برای بهار و زمستان، بادگیر و کاپشن و جلیغه برای روزهای سرد و بارانی وجود دارند. که با توجه به نیاز از آنها می‌توانید استفاده کرد.

بخشی از پوشش دوچرخه‌سواری نظیر کلاه، دستکش، عینک، شورت مهم هستند و باید از آنها استفاده نمایید. و مابقی آنها با توجه سبک دوچرخه‌سواری یک انتخاب هستند.

منبع DocharkhehMag

سایر مطالب مرتبط



نظرات

    نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.