آموزش نحوه صحیح نشستن بر روی دوچرخه
نحوه نشستن صحیح بر روی دوچرخه نیازمند رعایت چند نکته ضروری و ساده میباشد که با رعایت آنها از آسیبهای احتمالی و خستگی جلوگیری میشود. در این آموزش در وان بایکر با ما همراه باشید تا نکات و موارد مورد نیاز برای قرارگیری و نشستن صحیح بر روی دوچرخه را توضیح دهیم.
قبل از بررسی و توضیحات نحوه نشستن بر روی دوچرخه باید آگاه باشید که با توجه به سبک دوچرخهسواری، حالت و نحوه نشستن ما بر روی دوچرخه تغییر میکند. به عنوان مثال یک شخص روی دوچرخه شهری یک استایل و حالت خاص را حفظ میکند و همان دوچرخهسوار بر روی دوچرخه جاده (کورسی) یک استایل و حالت دیگر را خواهد داشت. و این موضوع به دلیل تغییر زوایای بدنه دوچرخه و همچنین فرمان، زین و رکابهای دوچرخه میباشد. یک دوچرخهسوار جاده (کورسی) بالا تنهای با زاویه خمیدگی بیشتری دارد چرا که این سبک دوچرخه برای سرعت و رقابت طراحی شده و دوچرخهسوار حالت خمیده و حمله به خود میگیرد. اما یک دوچرخهسوار بر روی دوچرخه شهری زاویه خمیدگی بسیار کمی دارد چرا که در سبک دوچرخه شهری راحتی دوچرخهسوار در اولویت قرار دارد.
اما با توجه به تمامی این موارد برای دوچرخهسواری، نکاتی وجود دارد که نحوه قرارگیری و نشستن بر روی دوچرخه را مشخص میکند، و تفاوتی ندارد که از چه سبکی از دوچرخه استفاده میکنید اینها نکات پایه برای قرارگیری و نشستن روی دوچرخه هستند که باید برای دوچرخهسواری آنها را رعایت کرد.
ارتفاع لوله زین، تنظیم ریلی زین، تنظیم فرمان
اولین قدم برای قرارگیری و نشستن صحیح بر روی دوچرخه تنظیم ارتفاع زین و اندازه دوچرخه است. بنابراین اگر تنظیمات ارتفاع لوله زین، تنظیم ریلی زین و تنظیمات فرمان را انجام ندادهاید، پیشنهاد میکنیم ابتدا آموزش "تنظیم ارتفاع زین و ریلی طول زین دوچرخه" را مطالعه نمایید و فرایند توضیح داده شده را انجام دهید.
توجه داشته باشید که اگر زین دوچرخه را مطابق آموزش، بالا آوردید و برای شما در این شرایط رکاب زدن سخت است، زین را کمی پایین بیاورید و عجله نکنید. و در هر جلسه تمرین کمی زین را بالا بیاورید تا بدنتان کم کم با شرایط جدید و جایگاه صحیح زین عادت کند. شاید چند هفته نیاز باشد تا با ارتفاع جدید زین عادت کنید.
نشستن بصورت صحیح روی زین کار پیچیدهای نیست. کافی است در وسط زین بنشینید. در واقع جایی که لگن احساس راحتی بیشتری میکند. و زین دوچرخه باید بصورت صاف تنظیم شده باشد. توجه داشته باشید که اگر روی زین راحت نیستید ممکن است این احساس ناراحتی به چند دلیل باشد، از شورت پد دار دوچرخهسواری استفاده نمیکنید، سایز زین مناسب سایز لگن شما نیست و همچنین ممکن است به زین خود عادت نداشته باشید.
اگر این احساس ناراحتی در شما وجود دارد پیشنهاد میکنیم دو آموزش زیر را مطالعه نمایید:
● راهنمای انتخاب زین دوچرخه
● راهنمای برطرف کردن درد نشیمنگاه در دوچرخهسواری
قرارگیری صحیح مچ دست روی فرمان
مچ دستها نباید در زمانی که فرمان را گرفتهاید دچار خمیدگی رو به پایین و عقب باشد. این نحوه گرفتن فرمان باعث ایجاد عارضه در آینده در مچ دستان شما خواهد شد و همچنین در کوتاه مدت باعث بی حسی و درد در مچ دست میشود. همچنین اگر گرفتن فرمان بدون زاویه مچ دست برایتان سخت است استفاده از سر دسته یا همان گریپ طبی فرمان که در محل برخورد دست با گریپ پهن است انتخاب مناسبی میتواند برایتان باشد. این نوع گریپها به جلوگیری از بیحسی کف دست نیز کمک میکنند.
اگر در قسمت مچ و کف دست دچار درد و بیحسی میشوید آموزش "بیحسی و درد کف دست در دوچرخهسواری" را مطالعه نمایید.
خمیدگی آرنج
در زمان گرفتن فرمان دوچرخه، آرنجهای دست باید کمی خمیدگی داشته باشند. اگر بصورت صاف و بدون خمیدگی آرنج، فرمان را بگیرید ضربهها دفع نمیشوند و فشار زیادی به اسکلت بدن وارد میشود.
قرار دادن پنجه پا روی رکاب
اگر از کفش و پنجه رکاب دوچرخهسواری استفاده میکنید بصورت تعریف شده پنجه پا روی رکاب قرار میگیرد. اما اگر برای دوچرخهسواری از کفشهای اسپرت و معمولی استفاده میکنید باید توجه داشته باشید که پنجه پا روی رکاب قرار میگیرد و باید با پنجه پا رکاب بزنید. نه وسط پا و نه پاشنه پا.
خمیدگی کمر
خمیدگی و زاویه کمر با توجه به سبک دوچرخه و سواری متفاوت است. اما بصورت کلی نباید قوز کنید و همچنین نباید کمر سیخ و بدون انحنا داشته باشید.
زاویه سر و گردن
سر نباید به قدری پایین باشد که نگاهتان روی لاستیکها باشد و همچنین نباید به قدری بالا باشد که آسمان را نگاه کنید. بصورت طبیعی امتداد مسیر را نگاه کنید. اینها مواردی هستند که بعد از چندبار سواری و تمرین، بهترین حالتها را بدست خواهید آورد.
در پایان مطالعه "آموزش جامع دوچرخه سواری اصولی" را پیشنهاد میکنیم. در این آموزش نکات پایه و مهم برای دوچرخهسواری توضیح داده شده است.
نظرات
نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید