آشنایی با قطعات دوچرخه
در دنیای دوچرخهسواری، شناخت قطعات اساسی این وسیله حمل و نقل نه تنها به افزایش دانش فنی افراد کمک میکند، بلکه به بهبود تجربهی کلان شهری و فعالیتهای تفریحی نیز ارتقاء میبخشد. از ساختار اصلی چارچوب تا جزئیات حیاتی همچون دستهها و پدالها، هر قطعه یک نقش بینظیر در کارکرد کل دوچرخه دارد. در این مقاله، به بررسی عمیقتر و تشریح جزئیات مختلف این اجزای مهم پرداخته خواهد شد. از تأثیرات طراحی تنه دوچرخه، بر راحتی سواری گرفته تا اهمیت سیستم ترمز در ایمنی دوچرخهسوار، مطالب این مقاله، دوچرخهسواران را در دنیای تخصصی قطعات دوچرخه آگاه سازده و درک عمیقی از این وسیله آزادی و لذت را فراهم خواهد کرد.
تصویر زیر نمای کلی یک دوچرخه را نشان میدهد که بعد از آن به تفکیک هر بخش را بررسی و توضیح میدهیم.
1. زین:
اولین و مهمترین قطعه دوچرخه که همه افراد با آن آشنایی دارند، زین دوچرخه است که به آن صندلی هم میگویند. زین یکی از اجزای کلیدی دوچرخه شما است زیرا یکی از نقاط تماس با بدن هنگام دوچرخه سواری است، پس برای استفاده طولانی باید در انتخاب زین وسواس زیادی به خرج دهید. زینها اشکال و اندازههای مختلفی دارند، برخی از زینها پهنتر هستند و برای راحتی بیشتر، بالشتکها بزرگتر است، در حالی که برخی دیگر بر روی سرعت تمرکز میکنند و عرض را به حداقل میرسانند تا از وزن بکاهند و هم چنین از ساییدگی ران ها جلوگیری کنند.
2. کُرپی:
کُرپی، فرمان و دو شاخ دوچرخه را به یکدیگر متصل میکند. کرپی در سایز و زاویههای مختلف تولید میشود و برای تنظیم زاویه نشستن نیز کاربرد دارد.
3. فرمان:
فرمان دوچرخه بسته به نوع آنها متفاوت است. مثلا برای دوچرخه کوهستان معمولا فرمان عریضتر استفاده میشود تا هنگام سواری در سراشیبی و سرازیریها کنترل دوچرخه راحت باشد. فرمان به وسیله کُرپی به بدنه متصل میگردد و به طور معمول ترمز، دسته دنده و گریپهای فرمان بر روی آن نصب میگردند.
4. دسته ترمز و دسته دنده:
دسته ترمز و دسته دنده هر دو روی فرمان قرار میگیرند. دسته ترمزها دستور ترمز را با یک کابل سیمی یا روغنی به سیستم ترمز برای توقف دوچرخه صادر میکنند. دسته دنده با یک کابل سیمی یا بیسیم به شانژمان جلو و عقب متصل میشود. وظیفه دسته دنده تغییر دنده دوچرخه است.
5 و 19. چراغ جلو و عقب:
استفاده از دوچرخه مزایای بسیاری مانند تحرک بدنی، هزینه پایین نگهداری، کمک به محیط زیست و… دارد اما تمام این مزایا در کنار حفظ ایمنی معنا پیدا میکنند. چراغ جلو و عقب به همین منظور برای دیده شدن در تاریکی کاربرد دارد و یکی از ملزومات ایمنی هر دوچرخه است.
6 و 18. ترمز جلو و عقب:
ترمزهای دوچرخه معمولا در دو نوع دیسکی و لقمهای وجود دارند. ترمزها از طریق اصطکاک وظیفه توقف دوچرخه را بر عهده دارند. در ترمزهای دیسکی این اصطکاک بین دو لنت و یک صفحه فلزی که در وسط چرخ قرار گرفته اتفاق میافتد. در ترمزهای لقمهای، اصطکاک بین طوقه دوچرخه و دو لقمهای که در اطراف آن قرار گرفته شکل میگیرد. ترمزهای دیسکی معمولا قدرت بیشتری دارند ولی به دلیل پیچیدگی بیشتر، تنظیم و تعویض آنها پر دردسرتر از ترمزهای لقمهای میباشد.
7. لاستیک:
لاستیک یا تایر در اندازه، عرض و عاجهای مختلف برای استفادههای گوناگون وجود دارد. مثلا تایرهای صافتر مناسب جاده است و تایرهای عریضتر و پر عاج برای استفاده در کوهستان هستند. اما تفاوت اصلی که برای لاستیکها میتوانیم قائل شویم با تیوپ و تیوپلس بودن آنهاست. لاستیکهای با تیوپ احتمال پنچری دارند.
8 و 9. طوقه:
طوقه از بخشهای مختلف تشکیل شده که آنها شامل طوقه یا رینگ، پرهها و سرپرهها و نوار دور طوقه میشوند.
10. توپی چرخ:
توپی یا هاب محور چرخ جلو و عقب میباشد. توپیها در دو نوع ساچمه ای و بلبرینگی وجود دارند. توپیهای بلبرینگی نیاز به سرویس مداوم ندارند در حالی که توپیهای ساچمهای باید به صورت دورهای بازبینی و سرویس بشوند.
11. پدال (پنجه رکاب):
پنجه رکابها انواع مختلفی دارند. پنجه رکابهای حرفهای قسمتی دارند که به کفش دوچرخهسوار قفل میشوند تا بتواند حین بالا کشیدن پا هم به رکاب فشار وارد کند. البته که برای دوچرخههای شهری این رکابها توصیه نمیشوند زیرا برای توقف یا ایستادن میتواند خطر آفرین باشد.
12 و 13. طبق قامه:
طبق قامه به سیستم چرخدندههای بزرگ در وسط دوچرخه گفته میشود که از یک طرف به پدالها متصل میشوند. تعداد چرخدنده روی طبق، دندههای جلوی شما را مشخص میکند.
14. زنجیر:
زنجیر انرژی رکاب زدن و در نتیجه چرخیدن طبق قامه شما را به چرخ عقب منتقل میکند. طبق شکل ابتدای صفحه زنجیر بین چرخدنده طبق قامه و خودرو کشیده شده است. تنظیم و تمیز بودن زنجیر هم به نوبه خود اهمیت دارد زیرا میتوانید سرعت حرکت شما را افزایش دهد.
15. دنده عقب (شانژمان):
این وسیله در اصل یک فنر دقیق است که فشار عرضی به زنجیر وارد میکند و آن را روی چرخ دنده مورد نظر میاندازد.
16. کاست:
به سیستم چرخ دندههای عقب دوچرخه، کاست گفته میشود.
17. گلگیر:
گلگیر علاوه بر زیباتر کردن ظاهر دوچرخه باعث جلوگیری از پرتاب شدن گِل و سنگ ریزه به دوچرخه سوار میشود.
18 و 19: توضیح داده شد در بالا.
20. لوله زین:
لوله زین بدنه دوچرخه را به زین متصل میکند. یکی از مولفه های تعیین سایز دوچرخه تنظیم ارتفاع لوله زین است.
21. طبق عوض کن (تعویض دنده جلو):
طبق عوض کن یک ابزار دارای فنر برای تعویض دندههای جلو است. به صورت عملی با فشار عرضی به زنجیر، آن را روی چرخ دندههای تعبیه شده روی طبق قامه میاندازد.
22. دو شاخ:
دو شاخ در دو نوع کمک دار و بدون کمک (خشک)، در مدلها و سایزهای گوناگون وجود دارد که اغلب از فلز و آلومینیوم ساخته شده است. چرخ جلو و سیستم ترمز روی دوشاخ سوار میشود.
نظرات
نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید