آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه

آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه

آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه

در این مطلب آموزشی نحوه‌ تعویض دنده دوچرخه را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. نحوه اصولی تعویض‌ دنده دوچرخه، به بازدهی رکاب‌ زدن شما در زمان دوچرخه‌سواری کمک کرده و از آسیب‌های احتمالی به‌ زانو جلوگیری می‌کند. همچنین مانع فرسایش سیستم دنده می‌شود. سیستم دنده دوچرخه یکی از بخش‌های مصرفی دوچرخه است و تعویض نادرست عمر سیستم دنده را کوتاه می‌کند.

در ابتدا با چند اصطلاح درباره بخش‌های سیستم دنده آشنا شوید:

دسته‌ی دنده یا شیفتر: دسته دنده یا شیفتر همان دو اهرمِ روی فرمان است که به وسیله آن­ها می‌توانید دنده ‌عقب و جلو را تعویض نمایید.

طبق و سینی طبق: چرخ دنده و اهرم بزرگ جلوی دوچرخه را «طبق» و هرکدام از چرخ دنده‌های تکی جلو را «سینی» می‌نامند. معمولا دوچرخه‌های کوهستان یک الی دو سینی دارند و دوچرخه‌های شهری و جاده سه سینی دارند.

● طبق عوض‌کن یا دنده‌ جلو: طبق عوض‌کن همان دنده ‌جلو است که به کمک آن می‌توانید دنده جلو را تغییر دهید.

● خودرو: به چرخ دنده‌‌های عقب دوچرخه، خودروی عقب گفته می‌شود.

● شانژمان عقب یا دنده عقب: شانژمان عقب همان قسمتی است که به کمک آن می‌توانید دنده‌ی عقب را تغییر دهید.

معمولاً دوچرخه‌ها با توجه به سبک و کاربری‌شان یک، دو و یا سه سینی جلو دارند. همچنین در خودروی عقب با توجه به قدیمی و یا جدید بودنشان بین شش تا سیزده، چرخ دنده وجود دارد.


آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه

تصویر زیر را مشاهده کنید:


  • زمانی که در دنده‌ ‌جلو از کوچک‎‌ترین سینی استفاده می‌کنید در دنده عقب مجاز به استفاده از خودروهای بزرگ بالایی هستید.
  • زمانی که در دنده جلو از سینی وسط استفاده می‌کنید در دنده عقب مجاز به استفاده از خودروهای وسط هستید.
  • زمانی که در دنده جلو از سینی بزرگ استفاده می‌کنید در دنده عقب مجاز به استفاده از خودروهای کوچک هستید.


آموزش نحوه و زمان تعویض دنده در دوچرخه‌های ۲ سینی طبق

در دوچرخه‌هایی که در جلو دو سینی طبق دارند و یا به عبارتی در جلو دو دنده دارند مشابه دوچرخه‌هایی است که در جلو سه سینی طبق دارند است. بصورتی که در زمانی که در جلو از سینی طبق کوچک و یا یه عبارتی دنده کوچکتر استفاده می‌کنید می‌بایست در عقب دوچرخه از خودروها یا همان دنده‌های میانی تا بزرگ استفاده کنید. و زمانی که در جلو از سینی طبق بزرگ و یا به عبارتی از دنده بزرگ استفاده می‌کنید در عقب باید از خودرو و یا به عبارتی از دنده‌های میانی تا کوچک استفاده کنید.


آموزش نحوه و زمان تعویض دنده در دوچرخه‌های ۳ سینی طبق

زمانی که در مسیرهای سربالایی با شیب تند حرکت می‌کنید باید از سینی ۱ و خودروهای بزرگ‌تر که در تصویر زیر با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، استفاده نمایید و زمانی که در مسیرهای سربالایی با شیب کم حرکت می‌کنید باید از سینی ۲ و خودروهای وسط که در تصویر با رنگ آبی مشخص شده‌اند استفاده نموده و نهایتا مواقعی که در مسیرهای مسطح و یا سر پایینی، که سرعت شما بیشتر است، رکاب می‌زنید، باید از سینی ۳ و خودروهای کوچک در عقب استفاده کنید.


هدف از تغییر دنده چیست؟

به زبان ساده اگر رکاب‌ها زیر پای دوچرخه‌سوار خیلی سفت باشند او نمی‌تواند آن‌ها را به سهولت حرکت دهد و اگر هم خیلی نرم باشند رکاب‌ها هرز می‌چرخند. هدف تعویض ‌دنده تنظیم فشار زیر پای دوچرخه‌سوار است به نحوی که در مسیرهای سربالایی یا صاف و یا حتی سر پایینی یک فشار متوسط معینی زیر پای او قرار گیرد.


کلاج گرفتن در زمان تغییر دنده

به همان صورت که نیاز است در ماشین برای تعویض دنده، کلاج گرفته شده تا از قدرت موتور کسر و دنده جا برود، در دوچرخه هم باید این عمل را خودتان با فشاری که روی رکاب می‌آورید تنظیم نمایید. اصلا کار سختی نیست؛ فقط کافی است در زمان تعویض دنده برای چند ثانیه، از فشاری که روی رکاب می‌آورید کم کرده، آن‌ را آرام بچرخانید تا دنده به راحتی جا برود. اگر این الگو را رعایت نکنید دنده به سختی جا خواهد رفت و فشار بسیار زیادی به زنجیر و سیستم دنده وارد خواهد شد.


چه زمانی دنده را باید تعویض کرد؟ چگونه متوجه فشار متوسط و معین شویم؟

درک یک فشار معین خیلی کار سختی نیست، اما بسیار مهم و قابل تأکید است چرا که این امر، کلید تعویض ‌دنده و رکاب زدن صحیح محسوب می‌شود. سرعت چرخش پای شما در زمان دوچرخه‌سواری عامل تشخیص این موضوع است. سرعت چرخش یک پای شما هنگام دوچرخه‌سواری باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ دور در دقیقه باشد. برای محاسبه تعداد چرخش پای خود در یک دقیقه، آن را بشمارید، به تعداد به دست آمده، دور پا گفته می‌شود. اگر دور پای شما از ۷۰ تا ۱۰۰ کمتر یا بیشتر باشد باید سعی کنید با کمک گرفتن از تعویض‌ دنده آن را در بین این اعداد نگه دارید. توجه داشته باشید که این اساسی‌ترین بخش برای تعویض‌ دنده‌ی صحیح، در دوچرخه‌سواری است. تفاوتی نمی‌کند که در مسیر سربالایی، مسطح و یا سرپایینی قرار دارید؛ همیشه باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

توجه داشته باشید که با تعویض دنده، در هر سرعتی می‌توانید این میزان سرعت دور پا را حفظ نمایید.


سیستم دنده‌های جدید

در سیستم دنده دوچرخه‌های جدید کوهستان، تعداد سینی ‌طبق در جلو به ۲ و یا ۱ کاهش یافته است. به این صورت که در جلو یک یا دو سینی‌ طبق وجود دارد و در خودرو عقب ۸ الی ۱۳ سینی، که در صورت تعویض‌ دنده، زنجیر دوچرخه کج و کشیده می‌شود. برای این سیستم دنده‌ها نوع طراحی و مقاومت زنجیر، سینی طبق و خودرو، همگی به سبک جدید تغییر کرده و برای تعویض دنده و کشیدگی زنجیر مشکلی به‌ وجود نخواهد آمد.

منبع DocharkhehMag

سایر مطالب مرتبط



نظرات

  1. null

    اشتباه تاریخی مجله دوچرخه و طبیعت را تکرار نکنید. صدها پیج و سایت این مطالب اشتباه را تکرار کردند. سینی یک با خودروی یک و دو و سه و چهار تعویض میشود بعد بزنید سینی دوم.....الان شما سینی دوم و خودروی چهار هستید و تعویض سینی هم یک دنده مفید به حساب می آید که هیچ ایرانی هنوز اینو نفهمیده.... بعد خودروی پنج و شش و هفت حالا سینی سوم را بزنید و ادامه بدهید بعد خودروی هشت و نه و ده.... در کل 12 دنده خالص به دست میاد


ارسال نظر

نام و آدرس ایمیل شما در مرورگر ذخیره نمی‌گردد و ایمیل شما منتشر نخواهد شد.